Most na Verigama ili tunel: Neispričana priča 20 godina

 Most na Verigama ili tunel: Neispričana priča 20 godina

Foto: bankar.me

Priča o izgradnji mosta na  Verigama, koji bi spojio  dvije strane Bokokotorskog zaliva bila je aktuelna i u godini na izmaku. Iz Ministarstva saobraćaja je najavljivano da su za taj projekat  zainteresovani ozbiljni međunarodni investitori, naročito Azerbejdžanci i Kinezi. Procijena je bila da projekat  iznosi oko 150 miliona eura. Prije tri godine urađeno je i idejno rješenje mosta visine od 65 metara, sa prilaznim saobraćajnicama i obilaznicom Tivat.

Foto:bankar.me

Prije dvije decenije tadašnja Direkcija za izgradnju autoputeva u Crnoj Gori je raspisala Međunarodni konkurs za izbor lokacije i idejnog rješenja prelaska preko Bokokotorskog zaliva, na kome je prvo mjesto pripalo inženjerskom birou POINTING iz Maribora. Kasnije je izrada Glavnog projekta i Izvođačkog projekta, čija izrada je završena 2003. godine, povjerena firmi GRADIS NG, takođe iz Maribora. Tokom 2009. godine završena je Studija vizuelnog uticaja mosta Verige na UNESCO prirodni i kulturno-istorijski region Kotora, objašnjavali su iz Ministarstva saobraćaja.

Kako tada, tako  danas, namjeri gradnje mosta preko  tjesnaca Verige u Bokotorskom zalivu, protivio se Ilija Lalošević, profesor Arhitektonskog fakulteta u Podgorici. I dalje je pri stavu da bi tim graditeljskim zahvatom  Kotor  bio skinut sa Liste svjetske baštine pod zaštitom UNESKO-a.

Foto:portalkotor.me

Lalošević, koji je prije 20 – tak godina, u vrijeme javnog konkursa za gradnju preko zaliva, bio direktor sada ugašenog Regionalnog zavoda za zaštitu spomenika kulture, sa tadašnjim stručnim timom usprotivili su se gradnji mosta i prednost dali varijanti prolaza ispod mora. Takvo mišljenje struke nije bilo uvaženo pa su uložene velike pare za brojne projekte sve dok je prije neku godinu UNESKO sa sastanaka Komiteta svjetske baštine, poručio da prednost daje nevidljivom prolazu ispod mora. 

Od mosta do razmatranja tunelske varijante prelaza na trasi  Bijela-Opatova došlo se i do  o tehničkih parametara na osnovu kojih je urađen Projektni zadatak kojim je predviđena izrada Idejnog rješenja tunelskog prelaza, kao i provjere saobraćajno-tehničkih i ekonomskih uslova opravdanosti u skladu sa EU normama i tehničkim standardima za projektovanje i izgradnju tunela za rang brze saobraćajnice.  Ubrzo je Studija opravdanosti izgradnje, pokazala da je varijanta prelaza Bokokotorskog zaliva tunelom, višestruko nepovoljna.

Foto:portalkotor.me

Tako se i ova 2020. godina završava sa višedecenijskom nedoumicom. Most ili tunel, pitanje koje nas čeka u periodu ispred nas.  Do tada trajekt  će I dalje biti  sigurno prevozno sredstvo, a privatizovano preduzeće Pomorski saobraćaj i dalje firma koja ubira velike prihode.

Foto:portalkotor.me

Na planiranoj lokaciji za početak ”nesuđenog” podvodnog tunela u Bijeloj uzgajaju se mušlje, koje su  ove jeseni dobro “rodile”.  Opatovo će, nadajmo se nakon korone,  narednog ljeta biti sigurna luka za porodični odmor na ušuškanoj plaži pored magistrale.

Foto:portalkotor.me
Avatar

Portal Kotor

Pročitajte još